Aktuelnosti

OBAVJEŠTENJE ZA KORISNIKE ZAJEDNIČKOG TRANZITNOG POSTUPKA

Poštovani korisnici zajedničkog tranzitnog postupka / korisnici pojednostavljenih tranzitnih postupaka,

kao što vam je poznato Crna Gora od 1. novembra 2025. godine počinje s primjenom zajedničkog tranzitnog postupka (NCTS). Privredni subjekti koji žele da koriste pojednostavljene postupke u zajedničkom tranzitu treba da podnesu zahtjev za postupak koji žele da koriste.

Podsjećamo da carinski organ, postupajući po zahtjevu, može izdati odobrenje za pojednostavljenja u vezi sa stavljanjem robe u postupak zajedničkog tranzita ili završetak tog postupka, i to za:

  • ovlašćenog pošiljaoca, koji dozvoljava nosiocu odobrenja da stavlja robu u postupak tranzita bez dostavljanja robe carinskoj ispostavi;
  • ovlašćenog primaoca, koji dozvoljava nosiocu odobrenja da prima robu koja se kreće u postupku tranzita na ovlašćenom mjestu, kako bi se postupak završio;
  • upotrebu plombi posebne vrste, ako se plombiranje zahtijeva da bi se obezbijedila identifikacija robe koja je stavljena u postupak tranzita;
  • upotrebu deklaracije sa manjim brojem podataka za stavljanje robe u postupak tranzita;
  • upotrebu elektronskog transportnog dokumenta kao deklaracije za stavljanje robe u postupak tranzita.

Zahtjev za odobrenje pojednostavljenog tranzitnog postupka, sa pratećom dokumentacijom, u pisanoj formi se dostavlja arhivi carinskog organa, na adresi: ulica Oktobarske revolucije 128, Podgorica, a nakon stavljanja u produkciju Sistema za carinske odluke, elektronski upotrebom tog Sistema (privredni subjekti će biti blagovremeno obaviješteni o ovoj funkcionalnosti). Napominjemo da podnosilac zahtjeva koji zahtijeva upotrebu pojednostavljenog postupka snosi odgovornost za tačnost datih podataka i za vjerodostojnost priloženih dokumenata.

Opšti uslovi koje podnosilac zahtjeva mora da ispuni su:

  • podnosilac zahtjeva ima sjedište na carinskom području Crne Gore;
  • podnosilac zahtjeva je izjavio da će redovno koristiti postupak tranzita;
  • podnosilac zahtjeva u poslednje tri godine prije podnošenja zahtjeva, nije počinio teže ili više puta kršio carinske i poreske propise, uključujući krivično djelo koje se odnosi na privrednu djelatnost podnosioca zahtjeva, izvršene od strane:

       o lica na koje se odluka odnosi;

       o odgovornog lica u privrednom društvu na koje se odluka odnosi ili koje vrši kontrolu nad njegovim upravljanjem;

       o lica nadležnog za carinska pitanja u privrednom društvu na koje se odluka odnosi

  • podnosilac zahtjeva posjeduje visok nivo kontrole aktivnosti i protoka robe, kroz zadovoljavajuće vođenje poslovne evidencije i, po potrebi, evidencije o prevozu robe, koja omogućava odgovarajuće carinske kontrole
  • podnosilac zahtjeva dokazuje posjedovanje praktičnih standarda stručnosti ili profesionalnih kvalifikacija koji su u neposrednoj vezi sa aktivnošću koja se sprovodi.

Kada je podnosilac zahtjeva ovlašćeni privredni subjekt (AEO) sa ovlašćenjem za pojednostavljene postupke, nema potrebe za ponovnim ispitivanjem; za privrednog subjekta koji je nosilac ovlašćenja za bezbjednost i sigurnost, carinski organ će provjeriti samo profesionalnu sposobnost.

Forme zahtjeva za pojednostavljenja u zajedničkom tranzitnom postupku možete pronaći ovdje.

PRILOG 64 - Ovl. primalac

Uprava carina u saradnji sa Privrednom Komorom organizuje obuku na temu uspostavljanja Sistema Carinskih odluka -CDS

Obavještavamo vas da Uprava carina u saradnji sa Privrednom Komorom organizuje obuku na temu uspostavljanja Sistema Carinskih odluka -CDS, koja  će se održati u utorak 21.10.2025.god sa početkom u 9h, u Privrednoj komori.

Sistem carinskih odluka (CDS) predstavlja  novinu u radu Uprave carina koja se ogleda kroz modernizaciju carinskog sistema u vidu podnošenja i obrade zahtjeva i rješenja  elektronskim putem. Zahtjevi  od strane privrednih subjekata  više se  neće podnositi u papirnoj formi, već će se kompletna komunikacija i razmjena podataka  između privrednih subjekata i Uprave carina obavljati elektronskim putem. Priprema zahtjeva i dostava prateće dokumentacije, dopuna zahtjeva od strane privrednog subjekta  koji je se do sada podnosio u papirnoj formi, predavao carinskom organu na  verifikaciju i obradu sada će se isključivo obavljati elektronskim putem. Ovim načinom rada pojednostavljuje se procedura za obradu carinskih odluka, smanjuje  vrijeme potrebno za obradu zahteva, omogućava poboljšanje planiranja i optimizacije procesa rada, efikasnije korištenje ljudskih resursa i smanjenje operativnih troškova u procesu rada.

Digitalizacija procesa rada korišćenjem aplikacije CDS je od velikog značaja kako za privredne subjekte tako i za Upravu carina, te vas pozivamo da prisustvujete  obuci.

Obuku će držati predstavnici izvođača radova na sistemu, firme Safenet.

NOVE FUNKCIONALNOSTI CARINSKO INFORMACIONOG SISTEMA

Uprava carina u kontinuitetu radi na unapređenju novih funkcionalnosti u carinsko  informacionom sistemu, u cilju brže i efikasnije razmjene podataka sa privrednim subjektima, prateći zahtjeve  Evropske komisije u pogledu podnošenja i obrade carinskih dokumenata elektronskim putem.

Uprava carina uvodi nove carinske sisteme EPAP-M-ENS i CDS, za čije korišćenje je neophodno da privredni subjekti podnesu Zahtjev za elektronsku komunikaciju sa Upravom carina u novoj formi.

Obavještenjem o načinu, postupku i uslovima za izdavanje odobrenja za elektronsku razmjenu podataka sa Upravom Carina precizira se način, procedura i uslovi koji moraju biti ispunjeni za izdavanje odobrenja. Zahtjev obuhvata sisteme NCTS i AMS, kao i registraciju za korišćenje 2 buduća sistema Import sistem i Export sistem, o kojima ćete biti blagovremeno obaviješteni.

U skladu sa Zakonom o administrativnim taksama, uz navedeni zahtjev je potrebno dostaviti, uplatnice za takse, na transakcioni račun 805-100-45,  i to: 

  • 2 (dva) eura (Tarifni broj 1), poziv na broj odobrenja  je 30007-25-009-1000000 i poziv na broj zaduženja PIB podnosioca zahtjeva
  • 3 (tri) eura (Tarifni broj 4), poziv na broj odobrenja 30007-25-009-4000000 i poziv na broj zaduženja PIB podnosioca zahtjeva.

Za   privredne  subjekte  koji  podnose  zahtjev za elektronsku razmjenu podataka, koji se prvi put registruju kod Uprave carina, za potrebe uvoza i izvoza robe, do potpunog uspostavljanja nadogradnje migriranog CIS-a - bespapirno poslovanje,  popunjavaće će i Formular ERP01: Prijava za test ERP sa Upravom Carina,  koji je dat na linku:  https://ecarina.me/media/attachments/2022/06/03/uputstvo-za-elektronsku-razmjenu-sa-uc-v4.0.pdf, kao i do sada.

 

eKomunikacija

Održana obuka za predstavljanje novosti za ekonomske operatere

U okviru projekta podržanog od strane Evropske unije – „Support to the Revenue and Customs Administration of Montenegro in upgrading the Customs Information System (CIS)”, Ref: NEAR-PM-2021-000127, NEAR/TGD/2021/EA-RP/0121, OJ S: 2021/S 131-344428, Uprava carina, ZZI d.o.o. i Privredna komora organizovale su obuku za predstavljanje novosti za ekonomske operatere 16. septembra 2025.godine.
Na događaju su predstavljene :
·    Prednosti novog načina rada;
·    Izmjene u okviru IPA projekta koje utiču na ekonomske operatere;
·     Izgled i razmjena elektronskih poruka (XML, XSD);
 
·    Novi EDI modul i unapređena bezbjednost kroz PKI infrastrukturu;
 
·    Novi automatizovani uvozni i izvozni sistem (AIS i AES);
 
·    ePrilozi – prateći dokumenti u carinskim postupcima;
 
·   MRN Lookup - praćenje statusa carinskih deklaracija u realnom vremenu.
 

eCarina.me

Na ovom Web portalu  mozete pronaći

korisne informacije o sistemima E-Carine

koji se pripremaju u Upravi carina Crne Gore.